سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داستان بازاریابی دیجیتال در کسب و کارها

بازاریابی دیجیتال چیست؟

اجازه بدهید همین ابتدا یک تعریف ساده از بازاریابی دیجیتال ارائه بدهیم و پس از آن به صورت مفصل بازاریابی و به تبع آن بازاریابی دیجیتال را تشریح کنیم. بازاریابی دیجیتال به زبان ساده عبارت است از:

استفاده از ابزارهای دیجیتال(یعنی همان؛ موبایل، کامپیوتر، تبلت، لپ تاپ و... ) جهت معرفی محصول، جذب مشتری، برند سازی و فروش را بازاریابی دیجیتال می گوییم. به عبارت دیگر صاحب #کسب و کار از طریق ابزارهای بازاریابی دیجیتال اقدام به معرفی محصولش به مشتریان کرده و تلاش می کند فروش را افزایش دهد.

نوعی بازاریابی برای محصولات و خدمات متنوع به حساب می‌آید که در آن از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود. این نوع بازاریابی اغلب در فضای اینترنت صورت می‌گیرد. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند همیشه به دنبال روش‌هایی هستند که میزان بازدیدهای وب‌سایت خود و فروش محصولاتشان را افزایش دهند.

 

نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای بزرگ چیست؟

به طور کلی بازاریابی سنتی به صورت تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی در فضاهای فیزیکی تعریف می‌شود. در نقطه‌ی مقابل بازاریابی دیجیتال به صورت اینترنتی و الکترونیک رخ می‌دهد. این پدیده گزینه‌های زیادی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد از بسترهایی نظیر ایمیل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی یا فرصت‌های بازاریابی مبتنی بر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنند.

در جهان امروز، بازاریابی دیجیتال برای رقابت کسب‌وکارها و افزایش آگاهی از برند حیاتی محسوب می‌شود. این روزها به نظر می‌رسد تمام برندها از وب‌سایت استفاده می‌کنند و اگر چنین کاری نکنند، حضور جدی در شبکه‌های اجتماعی دارند و یا با کمک استراتژی‌های تبلیغات آنلاین در چنین فضاهایی حضور دارند

محتوا و دیجیتال مارکتینگ به شکلی گسترش یافته‌اند که مشتریان برای ایجاد شناخت از برندها حتماً به سراغ فضای دیجیتال می‌روند. به عبارت دیگر، برای این که یک کسب‌وکار بتواند رقابتی باقی بماند، باید بتواند دست کم بعضی از جنبه‌های بازاریابی دیجیتال را در خود ایجاد و از آن‌ها استفاده کند.

 

چگونه تبلیغات بازاریابی درستی داشته باشیم؟

 

راز موفقیت کمپین های تبلیغاتی در هدفمندی آن ها و جلب توجه ضمیر ناخودآگاه مشتریان است. دیگر تبلیغات عمومی کارگشا نیست. بازاریابان باید هدف‌گیری های دقیق انجام دهند و تبلیغات را به کسانی نشان دهند که واقعاً به آن محصول نیاز دارند. اما این واقعاً کار ساده ای نیست. با طراحی یک کمپین اختصاصی جامع برای هر کسب و کار آنلاین می تواند موفقیت آن و افزایش فروش را تضمین نماید.

 

این تعریف خیلی کامل نیست اما به شدت ساده است و در عین حال برای آنکه بدانیم کلا بازاریابی دیجیتال چیست کافی به نظر می آید. اما حالا قصد داریم به طور دقیقتر بازاریابی دیجیتال را تشریح کنیم. برای رسیدن به این هدف اینبار اصولی تر عمل می کنیم و ابتدا بازاریابی را تعریف خواهیم کرد. خیلی از افراد صاحب نظر اقدام به تعریف بازاریابی کرده اند. برای مثال به این جمله زیر دقت کنید:

 

the science and art of exploring, creating, and delivering value to satisfy the needs of a target market at a profit.

علم و هنر کاوش، ایجاد و ارائه ارزش برای برآوردن نیازهای یک بازار هدف همراه با کسب سود .

 

بخش‌هایی از دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌ها

- برگزاری جلسه مشاوره و شناسایی نیازهای شما

- بررسی بازار شامل: تجزیه و تحلیل وضعیت کسب و کار شما، بررسی جایگاه برند و محصولاتتان در بین مخاطبین هدف، شناسایی و آنالیز رقبا و فعالیتهای بازاریابی دیجیتالی‌شان و بررسی SWOT

- شناخت و تعریف مخاطبان هدف

- تعیین و تنظیم اهداف

- تدوین استراتژی

- طراحی و برنامه‌ریزی استفاده اثربخش از ابزارهای راهبردی (رسانه‌ها) دیجیتال مارکتینگ

- تدوین بودجه

- اجرا

- تنظیم گزارش ماهیانه از آنالیز نتایج و روند اجرایی پروژه

از طرف دیگر، دیجیتال مارکترهایی که از تاکتیک‌های درونگرای دیجیتال استفاده می‌کنند، از محتوای آنلاین برای جذب مخاطبان به صفحات وب خود استفاده می‌کنند و تلاش می‌کنند این عمل را با فراهم کردن اطلاعات و محتوای مفید برای مخاطب، صورت دهند. یکی از ساده‌ترین و قدرتمندترین دارایی‌های دیجیتال مارکتینگ درونگرا، وبلاگ‌ها هستند، ابزارهایی که به وب‌سایت سازمان فرصت سرمایه‌گذاری بر کلیدواژه‌هایی را می‌دهند که مشتریان در جستجوی آن‌ها هستند.

اندازه گیری میزان تاثیر بازاریابی دیجیتال

استفاده از روش‌های بازاریابی آنلاین، تنها راه دستیابی به موفقیت نیست. با این وجود، سبک زندگی امروزی افراد، بازاریابان را مجاب به پذیرش اهمیت بازاریابی در فضای اینترنت کرده است. به خاطر داشته باشید که بهبود سئو، از روش‌های اصلی در افزایش میزان بازدید وب‌سایت شما به حساب می‌آید.

 

بهره‌گیری از بازاریابی به وسیله تولید محتوای باکیفیت به همراه بهترین روش‌های سئو و به اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شما را با سرعت بالایی به اهداف مد نظرتان نزدیک کند. برای آموزش بازاریابی دیجیتال در نهایت به خاطر داشته باشید که باید از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای نظارت بر روی بازخوردهای مشتریان بهره بگیرید. میزان جذابیت محتوای تولیدی خود را از طریق لایک‌ها و به اشتراک‌گذاری‌های دیگران مورد ارزیابی قرار دهید و با استفاده از این اطلاعات، مطالب آتی وب‌سایت خود را در راستای رسیدن به موفقیت بیشتر تنظیم کنید.

نتیجه

برای تبلیغات اینترنتی، بازاریابی مستقیم با استفاده از ابزارهای دیجیتال، وبلاگ نویسی، نشر دیجیتال اخبار کسب و کار، سئو، شبکه های اجتماعی، پادکست‌ها و سایر روش‌های تولید محتوا از جمله بحث‌هایی هستند.

منبع:

moz