سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی تفاوت های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آفلاین

نیل پتل (Neil Patel) که به گفته مجله فوربز جزء 10 دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به این سوال این­گونه پاسخ می­‌دهد:

«دیجیتال مارکتینگ به هرگونه‌­ای از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می‌­شود».

طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط می‌­شود به بیش از 100 سال پیش. رادیو سال 1896 اختراع شده است. 10 سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آن­جا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند.

به تعریفی دیگر:

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در مقایسه بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آفلاین چه نکاتی وجود دارد؟

اساساً بازاریابی سنتی شامل استراتژیهای ترفیعاتی مورد استفاده قبل از ظهور اینترنت است. یا همان چیز که به عنوان بازاریابی آفلاین شناخته می شود. بازاریابی سنتی شامل مجموعه وسیعی از تاکتیک های بازاریابی مانند فروش مستقیم ، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، پست ، تبلیغات چاپی ، موارد مرتبط با ترفیعات چاپی مانند کاتالوگ یا بوروشور است.

اما نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال کاملا به صورت آنلاین و الکترونیکی رخ می‌دهد. یادگیری دیجیتال مارکتینگ را در صدر کارهای روزانه افراد در حوزه تبلیغات قرار دادند. این بدان معناست که شرکت‌ها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.

 

آیا اصطلاح بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال مترادف هستند؟

این دو اصطلاح، قطعاً با یکدیگر تفاوت دارند و تفاوت این دو حوزه، شبیه همان تفاوت تبلیغات و بازاریابی است.

وقتی از بازاریابی دیجیتال حرف می‌زنیم، منظورمان شناخت بازار با استفاده از ابزارهای دیجیتال، حل مشکلات و نیازهای بازار از طریق طراحی و عرضه‌ی محصول است. در حالی که وقتی از تبلیغات دیجیتال حرف می‌زنیم، فرض بر این است که محصول مشخصی داریم و صرفاً می‌خواهیم با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، پیام خود را به مخاطب برسانیم. کسانی که در حوزه‌ی بازاریابی درونگرا فعالیت می‌کنند ممکن است بگویند این شکل بازاریابی و بازاریابی دیجیتال با تقریب خوبی یکسان هستند، بااین‌حال تفاوت‌هایی میان این دو اصطلاح وجود دارد. در ادامه برخی از این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی روشی برای خلق ترافیک وب‌سایت است که با پرداخت پول به ازای هر نمایش یا کلیک و غیره در کانال‌های رسانه‌ای عمل می‌کند. یکی از رایج‌ترین انواع تبلیغات دیجیتال استفاده از تبلیغات گوگل ادز است. این روش به شما اجازه می‌دهد که به پرداخت هزینه برای جایگاه بالایی در نتایج جستجوی گوگل به ازای هر کلیک بر روی لینک بپردازید. کانال‌های دیجیتال مارکتینگ دیگری نیز وجود دارند که شما از طریق آن‌ها می‌توانید به تبلیغات دیجیتال بپردازید.

کانال‌هایی مانند:

  •  پلتفرم‌های مدیریت تقاضای نمایش تبلیغات (DSP).
  •  تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  •  پیام‌های اسپانسرشده در لینکدین.

 

نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ و معایب آن

1. نکته‌ای منفی درباره بازاریابی آفلاین آن است که به طور کلی خیلی سخت می‌­شود پیامی را سفارشی سازی شده و هدف­‌گیری شده به بخش خاصی از مشتریان رساند. مثلاً شما در تلویزیون پیام تبلیغاتی خود را به هرکسی که پای تلویزیون نشسته می‌­رسانید ولی هرگز نمی‌توانید برای هرکس پیام منحصر به فرد خودش را بفرستید. مثلاً خیلی جذاب‌تر می‌بود اگر برای کسی که تا به حال شما را نمی‌شناخته پیامی برای جذبش ارسال کنید و برای کسی که قبلاً از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه بدهید که مجدد از شما خرید کند. بلکه مجبورید به هر دو نفر یک نوع پیام منتقل کنید تازه اگر شانس بیاورید که در زمان پخش تبلیغات شما پای تلویزیون با حواس کامل نشسته باشد.

2. نکته منفی دیگر این نوع تبلیغات سخت بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن است. مثلاً هنگامی که شما همزمان هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبوردهای شهر تبلیغ کرده‌­اید نمی­توانید به طور دقیق بدانید چند نفر تبلیغ شما را دیده‌اند، چند نفر از طریق آن از شما خرید کرده‌­اند، به طور تفکیک شده چند نفر از رادیو و چند نفر از بیلبورد از شما خرید کرده‌اند و … . پاسخ هیچکدام از این نوع سوالات در بازاریابی آفلاین را نمی‌توان به طور دقیق داد.

 

چندمنبع برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ

  •  کتاب قوانین جدید بازاریابی و روابط عمومی از دیوید اسکات که میتوان آن را یک کتاب مرجع کلاسیک در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال دانست.
  •  Ctrl Alt Delete کتابی از میچ جول که در این کتاب به بررسی نقش ابزارهای دیجیتال در تحول کسب و کارها پرداخته است.
  •  کتاب Epic Content Marketing از جو پولیتزی است که در آن بسیاری از حوزه‌های بازاریابی دیجیتال را مورد توجه قرار داده و نقش محتوا در هر یک از حوزه‌ها را به بحث گذاشته است.

 

نتیجه

بازاریابی دیجیتال از مجموعه وسیعی از معیارها پشتیبانی می کند که می توان از آنها برای تعیین اثربخشی تلاش های بازاریابی شما استفاده کرد. اما این معیارها باید با دقت انتخاب شوند. هر مورد به آرایش مخاطب و تمرکز بر روی هر کانال بستگی دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، با تعیین اهداف خود برای هر کانال و تعیین معیارهایی شروع کنید که مدیر اجرایی تان بیشتر می خواهد ببیند.

 

منبع:

neilpatel